søndag den 23. september 2012


I dag blev Ida døbt i det ukrainske kirke. Det var mormors ønske, ellers ville hun ikke kunne bede for lillepigen - Gud ved ikke at hun eksisterer før hun bliver døbt.

Det var også mormor, som valgte navn. Ida kunne ikke døbes med sit rigtigt navn, da det ikke står i kirkebøgerne. Hun blev til Angelina i stedet for ;)

Moster Olya blev gudmor, og min kusines man Ivan - gudfar. Ida's morfar fik aftalt en individuel barnedåb til sit barnebarn ( for ca. 40$). Da måtte kun være Ida, gudforældre og præst til stede i et rum, hvor ceremonien forgik. Børn bliver ikke døbt i kirke, men i en bygning tæt på, i et rum som er meget varmt (nok for at undgå at de fryser, for de skal i vand hele 3 gange). Jeg kan ikke fortælle hvordan selv dåben forgik, fordi mødre ikke er tilladt til ceremonien. Men jeg håber at tage fat i en video, som min fars ven filmede (der er et par billeder her). Jeg fik kun at vide at Ida græd lidt i starten, da hendes gudfar måtte holde hende, skreg rigtig meget da hun kom i vandet og blev rolig igen i sin gudmors arme. De siger hun skreg fordi satan forladt hendes krop... whatever ;)

Efter kirke dvs ved 1-tiden skulle Ida Angelina fejres. Jeg kan kun sige at der var rigeligt mad og drikkevarer ;) Der blev drukket for Angelina Ida, for hendes forældre, bedsteforældre, gudforældre, for hendes mor, far, farmor, bedstefar, mormor, morfar, gudmor pg gudfar ;) Og efter maden, eller skal jeg sige i korte pauser mellem skålene, var der mulighed for at komme i "banja", sauna på russisk maner med masser af damp og massage pisk med trægrene :) og et idkoldt bad bageefter.

Festen sluttede ved 9-tiden om aftenen og kun fordi der er mange, som skal på arbejde i morgen. Det var morsomt at få opkald fra Theis, som ved 1-tiden ringede til mig på vej hjem fra en barnedåb i Danmark :)

Ida var en rigtig sød pige det meste af dagen, havde kun det lidt svært ved at falde i søvn om aftenen. Jeg tror det skyldes at jeg endelig er blevet bedre til at sige nej til utællig tilbud om at holde hende. Hun har det bedst hos sin mor, når der sker for meget omkring hende - det må de andre acceptere :)

Nu sover lillepigen fredeligt i mine arme. Jeg tog et kors, som hun som en trofast kristen pige skal hele tiden have på af hende. Det er jo godt at satan forladt hendes krop, men jeg vil ikke risikere at hun bliver kvalt af Jesus på en snor ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar